-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3382 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

ملاك تشخيص خواب صادق از خواب كاذب چيست؟ دربارة خواب توضيح دهيد؟

نخست توضيحي در مورد خواب و خواب ديدن (رؤيا): دانشمندان و روان شناسان جديد در بيان ماهيت خواب و رؤيا، مطالب فراوان و مختلفي را ابراز داشتهاند(ر. ك: گامي فراسوي روانشناسي اسلامي، دكتر حسن محمد شرقاوي، ترجمه دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 325، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.) لكن مهمّ آنست كه از نظر قرآن كريم، خواب و رؤيا بيش از آن كه يك امر جسماني باشند امري روحاني محسوب ميشوند و خواب در واقع يك نوع قبض روح است به فرمان خداوند متعال، ميفرمايد: وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّغكُم بِالَّيْل;(انعام،60) او كسي است كه (روح) شما را در شب (به هنگام خواب) ميگيرد.

البته در هنگام خواب، روح يك ارتباط ناقص با بدن دارد و به صورت تام و تمام روح جدا نميشود و به همين جهت خواب را برادر مرگ تعبير كردهاند.(ر. ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 19، ص 481، و ج 5، ص 273، دارالكتب الاسلامية.) به هر جهت قرآن كريم از خواب به عنوان يك نعمت بزرگ الهي به انسان تعبير ميفرمايد.(نظر كنيد به آيات: (بنأ، 9); (روم، 23).)

رؤيا به معني مشاهداتي است كه براي روح انسان در زمان خواب حاصل ميشود كه در قرآن كريم به چند رؤيا از انبيأ الهي و غير ايشان، اشاره شده است. رؤيا نيز همانند خواب از آيات الهي است كه با توجه به روايات ائمه:، فوائد فراواني بر آن مترتب است، از جمله ايجاد آرامش رواني و به عبارت ديگر بشارت دادن و اميد بخشيدن، ارتباط بين انسان و عالم غيب، معرفي زواياي دروني و صفات پنهان روح آدمي و يا زجر و عقاب نسبت به اعمال سوء وي و...(براي آگاهي از روايات اين بحث رجوع كنيد به: بحارالانوار، علامه محمدباقر مجلسي;، ج 61، ص 151ـ 244، مؤسسة الوفأ.)

در قرآن كريم، به سه رؤيا از رسول اكرم،(نظر كنيد به آيات: انفال، 43; فتح، 27; اسرأ، 60.) و به رؤيايي از حضرت ابراهيمغ در مورد ذبح فرزندش اسماعيلغ،(نظر كنيد به آيات: صافات، 102ـ 110.) و به رؤياي حضرت يوسفغ، اشاره شده است(نظر كنيد به: يوسف، 4 و 5.) همچنين به رؤيايي از پادشاه مصر و يكي از همراهان حضرت يوسفغ در زندان، نيز اشاره شده است.(نظر كنيد به: يوسف، 36 و 43.) در روايات منقول از پيامبر اكرم و اهل بيت او: نيز در بيان ماهيت رؤيا و منشأ آن به اين مطلب اشاره شده است كه به هنگام خواب، روح آدمي به عوالم بالا سير داده ميشود; انواع مشاهداتي را كه در اين سير، براي روح حاصل ميشود، منشأ اقسام رؤياهاي صادق و كاذب ميگردند(ر. ك: بحارالانوار، همان، ج 61، ص 158.) در بعضي ديگر از روايات، آمده است كه رؤياها يا منشأ الهي دارند و بشارتي از جانب خداوند متعال هستند و يا ناشي از القائات شيطان و شياطين ميباشند و يا صرفاً حديث نفس است، يعني آرزوها و دل مشغوليها و يا بيم و اميد و ميلهاي انسان است كه به نمايش درآمدهاند. و از برخي از احاديث نيز ميتوان استفاده كرد كه صفات روحي، و كردار و اعمال و پندار و افكار و همچنين اوقات رؤيا و... در صادق و كاذب بودن رؤيا مؤثر ميباشد. متأسفانه گزارش و بررسي احاديث و حتي گزينش آنها، از حوصله و ساختار اين نوشتار بيرون است.(رجوع كنيد به: ميزان الحكمة، محمد محمدي ريشهري، ترجمه حميدرضا شيخي، ج 4، ص 1930، انتشارات دارالحديث.) در اينجا فقط به ترجمه يك روايت، كه در آن برخي از ملاكهاي خواب صادق از كاذب، بيان شده، بسنده ميكنيم; ابوبصير از امام صادقپرسيد: آيا خواب راست و دروغ هر دو يك منشأ دارد؟ حضرت فرمودند: درست است (با اين تفاوت كه) رؤياي دروغ و خلاف واقع را انسان در آغاز شب كه هنگام تسلط (شياطين) رانده شده و نابكار است ميبيند، اين گونه رؤياها تخيلات آدمي است كه دروغ و غير واقعي و بيفايده ميباشد. اما رؤياي صادق را بعد از گذشت دو سوم شب كه فرشتگان فرود ميآيند و آن پيش از سحر است ميبيند، اين گونه رؤياها راستند و به خواست خدا تحقق مييابند مگر آن كه بيننده خواب جنب يا ناپاك خوابيده باشد و خداي عزّوجّل را چنان كه شايسته است، ياد نكرده باشد، در اين صورت رؤيا، مختلف و با درنگ و تأخير تحقق مييابد.( روضه كافي، محمدبن يعقوب كليني;، ج 8، ص 91، ح 62، دارالكتب الاسلامية / ر. ك: مرأة العقول، محمد باقر مجلسي;، ج 25، ص 205، دارالكتب الاسلاميه / تفسير نمونه، همان، ج 9، ص 311 و ج 23، ص 436 / تفسيرالميزان، علامه طباطبايي;، ج 11، ص 268، اسماعيليان. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.